Ehliyet ya da diğer bir adıyla sürücü
belgesi, yetkili kurumların düzenlediği eğitimleri başarıyla tamamlayan
kişilerin almaya hak kazandıkları, motorlu veya motorsuz araç
kullanabileceklerini gösteren resmi bir belgedir. Aynı zamanda kimlik belgesi
olarak da ibraz edilebilen ehliyetin kaybolması ya da çalınması halinde,
ehliyet sahibi hiç vakit kaybetmeden durumu yetkili mercilere bildirerek
gerekli prosedürü başlatmalıdır. Bu prosedür, ehliyetinizin başka birinin eline
geçmesi halinde doğabilecek sorunlara karşı sizi korur.
"Hızlı bir şekilde kayıp ehliyet
nasıl çıkarılır?" sorusu, bilhassa son zamanlarda yanıtı en çok merak
edilen sorular arasında yer almaktadır. Bu sorunun kapsamlı yanıtına ulaşmak
için yazının devamını okuyabilirsiniz.
Ehliyetini kaybeden kişiler, hiç vakit
kaybetmeden ehliyet yenileme sürecini başlatmalıdırlar. Çıkarılan son kanun ve
düzenlemeler sonrasında, daha önce Trafik Tescil Şube Müdürlüklerinde yürütülen
ehliyet çıkarma işlemleri, 2 Nisan 2018 tarihinden itibaren il ve ilçe nüfus
müdürlüklerine devredilmiştir.
Ehliyet yenileme için bulunduğunuz yerde
il ve ilçe nüfus müdürlüğüne giderek süreci başlatabilirsiniz. Gitmeden önce
randevu almanız ve kayıp ehliyet için gerekli evraklar listesinde yer alan
evrakları hazırlayarak randevu zamanında orada olmanız, işleminizin
ertelenmeden gerçekleşmesini sağlayacaktır.
Yakın zaman öncesinde, ehliyetinizin ve
kimliğinizin kaybolması halinde ödemeniz gereken bir ceza tutarı bulunmaktaydı.
Son kanun ve düzenlemelerde bu ceza yürürlükten kaldırılmıştır. Ehliyetinizi
yenilemek için, kağıt bedelini vergi dairesine ya da anlaşmalı bankalara
yatırmanız ve dekontu randevuya giderken yanınıza almanız yeterlidir. Kağıt
bedeli; çalınan ya da kaybolan ehliyetinizin yeni tip veya eski tip olmasına
göre değişmektedir. Eski tip ehliyetini kaybeden kişiler indirimli tutar
üzerinden işlemlerini yapabilecek iken, yeni tip ehliyetini kaybeden kişiler
daha önce kağıt bedeli indiriminden yararlandıkları için tekrar yararlanamamaktadırlar.
Son kanun ve düzenlemelerden sonra;
ehliyetinizin kaybolması durumunda resmi gazeteye ilan verme zorunluluğu
yürürlükten kaldırılmış, bu karar tamamen şahsın inisiyatifine bırakılmıştır.
İl ve ilçe nüfus müdürlüğüne teslim
etmek üzere hazırlamanız gereken kayıp ehliyet için gerekli evraklar listesi
aşağıdaki gibidir:
Sürücü olur raporunu, kamu
kuruluşlarından ya da bakanlık tarafınca onaylı özel kuruluşlardan temin
edebilirsiniz. Kamu kuruluşlarını tercih eder iseniz, öncelikle aile hekiminize
başvurmalısınız. Aile hekiminiz size direkt bu raporu verebilir ya da gerekli
görür ise ilgili bölümde kapsamlı muayene için devlet hastanesine
yönlendirebilir.
Parmak izi ve dilekçe işlemleri, nüfus
müdürlüğünde gerçekleştirilir.
İl ve ilçe nüfus müdürlüğüne ehliyet
yenileme işlemi için gittiğiniz zaman vakit kaybetmek istemiyor iseniz,
gitmeden önce iki farklı yöntemden birini tercih ederek randevunuzu
oluşturabilirsiniz. ALO 199 Nüfus Müdürlüğü Çağrı Merkezi'ni arayarak ya da
kurumun resmi internet sitesinde yer alan "Randevu Al" formunu
doldurarak randevunuzu oluşturabilirsiniz.